Mijn dochter kijkt niet op wanneer haar nieuwe klasgenootjes haar komen begroeten. Ze zit met het gezicht omlaag, steunend op haar vuistjes in haar nog onbeschreven werkboekje te turen. Ik leg mijn hand in haar nek: ‘Het komt helemaal goed hoor, liefste.’ Een bezwering, uitgesproken door een lange lijn van moeders voor mij. Vanbinnen raast het. Hebben we er wel goed aan gedaan haar een klas te laten overslaan? Ja, ze kent in deze klas al aardig wat kinderen, maar juist deze kinderen plaagden haar een beetje in de kleuterklas. Ja, ze loopt didactisch gezien jaren voor en heeft een iq van ruim boven de 145, maar sociaal gezien vind ik haar juist een beetje achter lopen. En de juf? Hoe is de juf van groep 4 eigenlijk? Waarom heb ik me dat met mijn stomme kop niet eerder afgevraagd?

De hele schoolheisa begon precies een jaar geleden. Onze dochter, toen vijf jaar oud, gedroeg zich opstandig in de klas. Ze luisterde niet, ze sprak tegen, ze maakte ruzie of sloot zich af. De kleuterjuf vond haar ‘ongelukkig’ overkomen. Mijn man en ik zaten het gelaten aan te horen in het naar wasverzachter ruikende kamertje van de intern begeleider. En dat was het niet alleen, ging de juf verder, uit de resultaten van de Cito Toets bleek ons kind cognitief ruim voor te lopen op de rest van de klas. Advies van zowel de intern begeleider als van de juf was haar per direct te laten versnellen (in mijn tijd heette dat nog een klas overslaan). Maar de afgelopen jaren had zij zoveel tijd geïnvesteerd in het maken van leuke vriendjes, die zouden niet met haar meeverhuizen naar groep 4. Ze moest helemaal alleen een nieuwe klas in, waar de groep al is gevormd en de leerlingen minstens een jaar ouder zijn.

Zoals een wanhopig moeder betaamd, was het eerste wat ik deed google raadplegen, het orakel van de moderne tijd. De zoekmachine die voorspellende gaven lijkt te bezitten. Mijn vraag: ‘Moet ik mijn kind een klas laten overslaan?’ Ik kreeg meteen een hele trits aan hits. Na een uur surfen en lezen, kon ik de volgende conclusie trekken: ‘Ieder kind is uniek. Het voordeel van een klas overslaan is dat het kind cognitief wordt uitgedaagd en zich niet meer verveeld. Nadeel is dat het kind opnieuw zijn of haar plek in de groep moet veroveren en nieuwe vriendjes moet maken, kinderen die een klas over-slaan lopen grotere kans gepest te worden, omdat ze sociaal wat achter kunnen lopen op de rest.’ Ge-pest worden. Alle alarmbellen in mijn hoofd begonnen tegelijkertijd te rinkelen. Dank je wel google. Was ze maar blijven zitten, dan was de definitieve keuze niet aan mij geweest. – Het kost me uiteinde-lijk een jaar en heel wat uitzichtloze schooldagen voor mijn dochter voor ik een beslissing neem.

Uiteindelijk is het Juno’s meester uit groep 3 die de doorslag geeft. We zitten in een vreemde bocht op de veel te kleine kinderstoelen tegenover elkaar in het klaslokaal. Zijn verhaal is kort, maar krach-tig. Hij heeft Juno niets meer te leren. Ze beheerst alle stof en verveelt zich en er is geen aansluiting met de rest van groep, want het verschil in interesse is te groot. Ik besluit ter plekke dat het tijd is Ju-no naar groep 4 te laten gaan. Het is een gok. Bij het ene kind gaat een klas overslaan goed, bij het andere kind niet. Maar ouderschap is van tijd tot tijd keuzes maken waar je de afloop niet van kent.