Ontwikkeling van je kind volgen

Hier kun je na afloop van de lezingen en workshops informatie vinden die we in Cybersoek behandeld hebben.
Denk aan presentaties, websites, artikelen en tips. Dus vind je het interessant, hou deze pagina dan in de gaten!

Ontwikkeling van kinderen: groep 1-4

De School voor Ouders is een initiatief van Cybersoek. Meer informatie op deschoolvoorouders.nl en cybersoek.nl Ontwikkeling van kinderen: groep 1-4 Hoe ontwikkelt je kind zich van een kleuter in een echt schoolkind? Wat moet een kind leren en hoe kan je je kind daarbij helpen? Esther Zwietink, voormalig leerkracht, gaf inspirerende bijeenkomsten bij Cybersoek over de ontwikkeling van kinderen en hoe we kunnen helpen. Hier lees je wat we bespraken en oefenden.

Cognitieve ontwikkeling:

Dit is het leren waaraan je gelijk denkt: tellen, rekenen, letters, lezen, schrijven, topografie, hoe de wereld in elkaar zit, oorzaak en gevolg, denken over abstracte dingen, etc.

Tip: kinderen hebben voor alles een gevoelige periode: maak daar gebruik van! Als je ziet dat je kind met letters bezig is: ga met letters aan de slag. Op een speelse manier: zoek buiten samen naar letters, leg samen letters van pepernoten of pasta, ga naar de bibliotheek om daar letters te lezen, etc.

 

 

Psychosociale ontwikkeling: emotionele ontwikkeling.

De school is een perfecte plek om de emotionele ontwikkeling te stimuleren. Kinderen leren samen spelen, verplaatsen in anderen, delen, voor elkaar zorgen, op je beurt wachten, etc.

Tip: Wil je na schooltijd nog meer ruimte bieden: ga naar een (indoor) speeltuin om daar samen te spelen met kinderen of te kijken naar kinderen die samen spelen. Bemoei je niet teveel met de kinderen: laat ze zelf leren.

 

 

Motorische ontwikkeling:

Kinderen leren steeds beter en preciezer te bewegen. Om bijvoorbeeld een sport goed te kunnen beoefenen (grove motoriek) en om goed te kunnen leren schrijven (fijne motoriek).

Tip: Laat kinderen heel veel bewegen. Geef ze bewegingsruimte en ruimte om hun eigen fouten te maken en op te lossen. Laat ze zelf klimmen, rennen, vallen en weer opstaan.

 

 

Morele ontwikkeling:

 

Wat kan en mag wel en wat niet? Kinderen leren dat hun eigen acties gevolgen hebben voor anderen: wat gebeurt er als je iemand slaat en wat als je iemand een cadeautje geeft? Wat gebeurt er als ik m’n snoeppapiertjes op straat gooi?

Tip: praat met kinderen over wat ze meemaken en over wat ze denken. Lees prentenboeken en praat over wat de kinderen in het boek doen: zou jij hetzelfde hebben gedaan? Waarom wel of niet? Ultieme tip: geef vooral zelf het goed voorbeeld. Want kinderen doen niet wat je zegt, maar doen wat je doet.

 

Ontwikkelt mijn kind zich normaal? Of niet?

 

Alle kinderen ontwikkelen zich ongeveer op dezelfde manier: alleen de snelheid waarop ze dat doen verschilt. Hoe weet je eigenlijk wat een normale ontwikkeling van een kind is? Wanneer moet je je zorgen maken? Vaak kun je afgaan op je eigen gevoel. Gun je kind tijd om zich zelf te ontwikkelen. Voelt dat goed? Dan is er niets aan de hand. Voel je je onzeker over de ontwikkeling van je kind? Denk je dat je kind wat extra hulp kan gebruiken? Zoek dan eerst uit of dat echt zo is. Hoe kom je daar achter?

  • Soms is het genoeg om het te bespreken met andere ouders: heel vaak blijkt het dat andere ouders met dezelfde zorgen zitten en blijken andere kinderen precies dezelfde ontwikkeling te laten zien. Kies wel ouders die echt open durven te zijn: je hebt niets aan ouders die ‘perfecte kinderen hebben die altijd alles volgens het boekje doen’. Misschien hebben die ouders tips over hoe ze hebben geholpen om de ontwikkeling te stimuleren?
  • Vraag anders aan een professional om met je mee te denken: de leerkracht of de intern begeleider van de school. Het liefst kies je iemand die je kind goed kent, want diegene kan je het beste advies geven. Vraag goed naar op welk gebied je je kind kan helpen. Heeft je kind moeite met rekenen? Vraag dan welke deelvaardigheden je met haar thuis zou kunnen oefenen en op welke manier je dat het beste zou kunnen doen.

 

 

Zelf thuis met je kind werken aan de ontwikkeling? Spelen!

 

Moet je zelf thuis ook oefenen met de verschillende ontwikkelingsgebieden? Nee, eigenlijk niet. Als de school niet aangeeft dat je thuis moet oefenen, dan hoeft het niet. Maar leuk is het wel! Want kinderen leren door te spelen en samen met je kind spelen is ontzettend leuk.

TIP: Kinderen leren vooral door te doen en te bewegen en te doen! Dus ga niet met je kinderen aan de tafels zitten en oefenen. Maar ga dingen doen! Weet je niet wat? Op pinterest.com en in de Pinterest app kan je heel veel leuke ideeën vinden die niet heel veel geld kosten. De School voor Ouders heeft een eigen account dat je kan volgen of waar je op kan kijken als je zin hebt om met je kind te spelen én tegelijkertijd te werken aan de ontwikkeling! Kijk op pinterest.com/deschoolvoorouders/

 

 

Tips van de ouders die bij de bijeenkomst in Cybersoek waren:

 

  • ‘Veel ouders zijn moe: er moet zoveel. Probeer te voelen wat je zelf goed vindt, in plaats van wat anderen goed vinden.’
  • ‘Kinderen in Nederland moeten al zo vroeg zo veel! In Turkije gaan de kinderen pas naar school als ze 7 zijn. Hier moeten ze als ze 4 zijn al helemaal zelf kunnen uit- en aankleden. Dat is te vroeg. Dan mag hun moeder dat gewoon nog voor hen doen. Maar helaas kunnen we nu niet anders dan al eerder onze kinderen zelfstandig maken.’
  • ‘Ik zie dat veel ouders voor hun kind willen wat ze zelf niet hebben gekund vroeger. Ouders moeten niet te veel willen en te snel: kinderen ontwikkelen zich op hun eigen manier. En niet op de manier die jij zelf misschien had gewild.’

Meer lezen:

 

Heb je hulp nodig bij het maken van een Pinterest Account? Kom naar de open computer inloop van Cybersoek! Timorplein 22, Amsterdam-Oost

Download Factsheet

De School voor Ouders op Pinterest